Grønland - mandag den 07. marts 2011

Hjemad igen

Kl. 6:30 var vi godt i gang med at få pakket færdigt. Morgenmaden bestod af en ordentlig ladning bacon og æg. Det lykkedes ikke at få spist helt op.

Vi var vågnet til en flot, klar morgen. Temperaturen viste omkring 20 minusgrader, så vi skulle tage afsked med Grønland på rette manér. Kl. 9 var der afgang med bybussen, der havde modtaget os i lufthavnen. Turen ind til byen tog kun ca. 10 minutter. Da vi havde tjekket vores bagage ind, havde vi resten af formiddagen fri, til at støvsuge de 4-5 butikker i "downtown" for evt. indkøb. Marie investerede i et par handsker og vi diskuterede, om der var noget, der var værd at tage med hjem til børnene. Udbuddet var ikke særlig stor og det var ikke let at vide, om Vibe f.eks. ville sætte pris på et par skindhandsker. Hvis de bare kom til at ligge i en skuffe, var det mange penge at investere.

Kl. 12 kunne vi gå igennem sikkerhedskontrollen og sætte os i venteposition i afgangshallen. Vores fly var åbenbart forsinket på grund af, at vi skulle vente på et andet fly. Vi var næsten de første i afgangshallen, så vi skyndte os at finde en plads, hvor der var stikkontakt, så vi kunne få liv i computeren. Vi måtte sørme også købe spiritus med tilbage til Danmark, så det blev lige til en god flaske gin og en Laphroaig - den havde vi savnet lidt på ferien...

Ved 14-tiden var der afgang fra Kangerlussuaq og vi nød en drink og lidt godt mad, sluttede af med en film og fik købt de sidste souvenirs (til mig selv) i flyet. Ca. halv elleve var vi i København, hvor vi tog afsked med de fleste af dem, vi havde været sammen med. Vi fik vores bagage udleveret og nåede et tog mod Jylland kl. 23:06 fra Kastrup. Så var vi hjemme i nogenlunde god tid. Godt trætte og klar til en hverdag igen i morgen.

Epilog

Mens Marie og jeg nød den sidste sol foran lufthavnen, snakkede vi om mulighederne for, at komme tilbage til Grønland. Det har været en fantastisk tur. Vi har været omgivet af gode mennesker med samme passion for fotografering. Det har været en fornøjelse at få tid til at sidde med en PC og arbejde med sin hobby. Vi har haft det sjovt og vi har oplevet den grønlandske natur i mange forskellige vejrforhold. Vi har fået det hele, er vi sikre på. Jeg er glad for, at jeg har fået lov til at opleve Grønland men jeg er også overbevist om, at jeg ikke kommer retur. Marie vil sikkert gerne vise mig området ved sommertid men jeg synes, at det er forholdsvis begrænset, hvad muligheder man har her. Naturmæssigt kunne området godt minde lidt om Lake District i England med bjergene. Men ud over naturen, den klare, kølige luft, er der ikke meget at byde på. I Lake District er der masser af muligheder for, at komme ud i naturen og vandre, være sig selv. Samtidig er man ikke langt fra en by med masser af muligheder for, at spise og nyde god øl - til priser, der ikke skriger slet så meget, som i Kangerlussuaq.

Tak til de andre fra fotoholdet og tak til Marie, fordi hun trak mig med til Grønland.